2018.10.30 - 11.11
マヌエル・ファン・ダイク Manuel van Dyck
FULL CYCLE
35mm カラー 305×420mm 44枚
マヌエル・ファン・ダイク・略歴 >>
私は実存的なパニックに陥った瞬間を覚えています。行きたくない仕事場に向かって突き進む満員電車の中に詰め込まれ、ドアに押し付けられながら、そこに貼られた広告ステッカーの1つと向き合った時です。「We love Shigoto!」そのステッカーは鮮やかな色彩で叫んでいました。スマートフォンのアプリか何かの広告でした。私は足の感覚がなく、誰かの仕事カバンが背中に食い込んでいました。中はとても暑く、電車はガタガタと揺れながら走り続けました。プリンターのインクのドットが流れ落ち、固まりました。眼の前の景色が急速に色あせて行き、空が落ち、地面が揺れました。カーテンが下ろされようとしていました。
平静を取り戻すと、広告ステッカーが無意味な生活の前に立ちはだかるモノリスのように見えました。過度に求められる成果目標や進捗指標が、バカバカしいものに感じてきました。それは全て、『2001年宇宙の旅』のオープニングで見た光景でした。悲しいかな、私は放り上げる骨を持っていませんでした。私にあるのは、絶望的な猿の悲鳴だけでした。
いえ、そうではありません。私にはカメラがありました。少なくとも持っていました...
マヌエル・ファン・ダイク
I remember the exact moment of existential panic: stuffed into a crowded train hurtling towards a job I didn't want to be at; pressed up against the door, facing one of those advertising stickers. "We love shigoto!" it ejaculated in bright colors. A smartphone app or something. I couldn't feel my legs. Someones work bag was wedging up my rear. It was hot. The train jerked. The dots of printer ink ran and congealed. My vision was rapidly fading. The sky was falling.
The ground shook; a curtain was being pulled.
Quiet. The advertising sticker loomed like a monolith to the pointlessness of life, a shining beacon of undue achievement, a marker of progress turned idiotic― all of which had been seen in the beginning of ‘2001: A Space Odyssey’. Alas, I did not have no bone to throw up. All I had was desperate monkey screeching.
That's not right. I did have a camera―
at least there was that...
Manuel van Dyck |