2022.3.15 - 3.27
マヌエル・ファン・ダイク Manuel van Dyck
SPIKE
35mm モノクロ 11×14in. 28枚
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写真を撮っているとき、実は自分がサインを探しているということに気づきました。サインとは、しぐさ、形、見知らぬ人の髪に光が当たる様子、誤った記憶、欠如、果てしなく続く波の音など、何でもいいと思います。
自分の内側に埋もれているサインを知ることはできません。なぜなら、それらはラベルのない扉の向こう側に閉じこめられているからです。鍵が存在しない扉は、入口も出口もないミノタウロスの迷路のように配置され、私の意識している自分の詮索の目から遠く離れたところに隠れて存在しているのです。
そのため、写真にサインが現れるたびに、雷に打たれたかのような感覚を覚えます。意識の奥底で何かが、ゆっくりと、十分な慎重さをもって動いているのを感じるのです。それが何であるかは分かりませんが、ありえない形をしていて、大きさも計り知れません。実際のところ、現実そのものが角を曲がっているように感じられます......そしてここで私はまた同じ別の場所にいるのです。
そして探索は続きます。最終的に、最後のサインが見つかってすべての答えが与えられ、すべての謎が消えるまで。
しかし、そのような所などないのです。
マヌエル・ファン・ダイク
In taking pictures, I have realized that I am actually looking for signs. I think a sign could be anything ― a gesture, a shape, the way light falls on a strangers hair, a false memory, an absence, the sound of endless waves.
I can not know the signs buried within my inner self. For they are locked away behind unlabeled doors. Doors for which no key exists, arranged in a Minotaur maze that has no entrance nor exit, exists hidden far from the prying eye of my conscious self.
So, whenever a picture touches a sign, it is a sensation akin to being struck by lightning. I feel something move deep in my conscious, slowly and with great deliberation. I do not know what it is, its shape is impossible, its size unfathomable. In fact, it feels as if reality itself is turning a corner ― and here I am in the same other place.
And then the search goes on. Until, eventually, the last sign is found and all mystery is extinguished, because all answers have been given.
But there is no such place.
Manuel van Dyck |