2023.4.25 - 5.7
マヌエル・ファン・ダイク Manuel van Dyck
PAST PERCEPTION
6×6判 モノクロ
ゼラチンシルバープリント 9.5×12.in 27枚
マヌエル・ファン・ダイク・略歴 >>
しばらく前に撮った写真を見るとき、僕は時に奇妙な断絶を感じます―写真に写っている場所や出来事、人物の印象は残っているのに、それを取り巻く状況、ときにはその写真を撮った記憶すらが、失われているのです。
まるで、僕が写真を撮ったという行動そのものが、角を曲がって、僕の把握できない手の届かないところに行ってしまったかのようです。写真は変わらず光を放ち、私の記憶を照らします―たとえ写真を取り巻く状況が徐々に色あせ、消えてしまっていたとしても。そう、まるで花びらが1枚ずつ、忘却の深みへと落ちて溶け去っていくように。無音の世界です。
それでいて、写真と写真をつなげていくと、1枚1枚の間に、わずかに光る軌跡が見えます。軌跡は明るい光を放ちながらも、生じていたであろう過去の低い囁き声に共振しているかのようで、とてつもなくはかなく感じられます。光の軌跡はまるで灯火のようにゆらめきながら写真と写真をつなげ、起こり得た別の現実を示し、僕自身の過去と融合します。そう、過去は過ぎ去ってしまったのです。
部屋で写真を1枚1枚並べ替えながら、軌跡から響く囁きを聞いていると、新たな物語が生まれます。僕の物語です。
マヌエル・ファン・ダイク
At times when I look photos that I have taken a while back I feel a strange disconnect - the impression of the place, event or person the picture depicts remains, but somehow the surrounding circumstances, sometimes even including the memory of having taken the picture have been lost.
It is almost as if my act of taking the photo has turned a corner and has gone out of reach, beyond my mental grasp. The picture itself remains illuminating, shining a light into my memories even if the surrounding circumstances have slowly fallen away - like the petals on a flower tumbling, falling and fading into the depth of forgetting. There is no sound.
And yet, connecting the pictures, in between them, there is a faint glowing trace. This trace shines bright but also, somehow, feels incredibly delicate; vibrating to the low hum of possible pasts. Almost akin to a flame it licks between pictures connecting them in alternative realities, merging them with my own past. The past is gone.
But, as I sit in my room re-arranging the photographs, putting them down one by one, side by side, listening to the hum of the trace, as a new story is being written written. Mine.
Manuel van Dyck |